Kako bebe reaguju na majčinu (prekomernu) upotrebu smart telefona?

Odsutnost koja nastupa kada majka koristi pametni telefon dok je sa bebom može negativno da utiče na psiho-socijalni razvoj deteta. Studija američkih naučnika je pokazala da su majke koje često koriste mobilne telefone imale veće poteškoće da se iznova povežu sa detetom.

Od pojave televizije i filmova popularne kulture čije su sadržaji često, između ostalog, ispunjavale i nasilne scene, psiholozi, pedagozi, roditelji i drugi medijski stručnjaci izražavali su zabrinutost u vezi sa uticajem takvih prizora na decu, te su sprovođena mnobrojna istraživanja koja bi pokazala da li medij može na taj način da utiče na psiho-socijalni razvoj deteta. Međutim, takva istraživanja dolazila su do različitih rezultata, pa ni sada ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo da je uzrok određene osobine deteta neki medijski sadržaj kojem je dete bilo izloženo, a da pritom zanemarimo sve druge faktore, koji su i primarniji agensi socijalizacije u detetovom životu – prvenstveno porodica. Ipak, i dalje zaokupljena temom uticaja medija na decu, naučna zajednica u SAD proširuje ispitivanja medijskih navika, upotrebe medija i efekata medijske konzumacije na pojedinca. Psiholozi u SAD zapitali su se da li majčina upotreba pametnog telefona može da ima veze sa kvalitetom njenog odnosa sa detetom.

Naučnici sa departmana za psihologiju Univerziteta u Njujorku i Pensilvaniji sačinili su test o relaciji majčinog korišćenja medija i kvaliteta interakcije sa detetom (Myruski, Gulyayeva, Birk, Pérez‐Edgar, Buss, & Dennis‐Tiwary, 2017). Oni tvrde da odsutnost koja nastupa kada majka koristi pametni telefon dok je sa bebom može negativno da utiče na psiho-socijalni razvoj deteta. Zaključak je objavljen u studiji nazvanoj „Digitalno remećenje? Majčina upotreba mobilnih telefona je povezana sa socio-emocionalnim funkcionisanjem novorođenčeta“ (link), a do potvrđivanja teze iz naslova došli su tako što su najpre ispitali navike korišćenja mobilnog telefona kod majki i bebin temperament, a zatim su posmatrali bebe u uzrastu od sedam meseci do dve godine kako se igraju sa svojom majkom.

U jednom trenutku, tokom igranja, majka je bila zamoljena da popuni upitnik na svom mobilnom telefonu i da na taj način zanemari dete na dva minuta. Za to vreme, primećeno je da su deca pokušavala da pridobiju ponovnu pažnju svoje majke, manje su se igrala čak i igračkama, a više su istraživala prostor. Nakon što je majčina pažnja ponovo bila usredsređena na dete, primećeno je da su se deca koja su pokazivala negativnu afektivnost istovremeno teško „oporavljala“ od prethodnog nedostatka mamine pažnje. Takođe, isto su reagovala i deca koja su na ispitivanju temperamenta dobijala visoke bodove za aktivnost, što autore navodi na zaključak da je onim aktivnim, energičnim bebama veći izazov da se nose sa roditeljima koji nisu uvek responzivni na njihove potrebe. Sa druge strane, radoznala deca su u periodu kada je majka bila odsutna usmeravala svoj fokus na istraživanja okoline. Studija je, dakle, generalno pokazala da su majke koje često koriste mobilne telefone imale veće poteškoće da se iznova povežu sa detetom.

Navedeno istraživanje daje jedan novi pogled o efektima i medijima, ali ne u kontekstu pridavanja (pre)velike moći mediju i medijskom sadržaju, već je zapravo primarni akter u ovom istraživanju čovek – i odnos koji je čovek svojom voljom kao svesno biće izgradio sa medijem kao uređajem. Time se fokus sa uticaja medijskog sadržaja na dete pomerio na uticaj naših medijskih navika i naše upotrebe medija, koje mogu proizvesti efekat u kvalitetu odnosa sa najbližima.

Više, dakle, nije u pitanju medij, već način na koji koristimo medije.

Stoga, dok iščekujemo nova istraživanja o medijskim navikama, upotrebi i efektima na odnose, možemo da se postaramo da medije koristimo svesno i racionalno. Jedan od načina može biti zdravo ograničavanje prekomerne upotrebe, kako ne bi stradale druge važne oblasti u našim životima. Američka akademija pedijatara predlaže izradu individualnog plana upotrebe medija, o čemu smo već pisali ovde.

Valentina Sigeti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *